Intervju sa Brankom Rosićem-novinarem Nedeljnika i piscem
Muzika i pisanje me privlače od najranije mladosti
“Novinarstvo se
danas pretvorilo u sve ono u šta se ja nisam zaljubio, ali sebe ne mogu da
zamislim ni u jednoj drugoj profesiji”
Branko Rosić je novinar i pisac, bivši član Urbane Gerile i Berliner
Strassea, jedan je od autora knjige“Leksikon Yu Mitologije“, a trenutno je
zamenik glavnog urednika Nedeljnika. Sa njim sam razgovarala o njegovom romanu
prvencu “A tako je dobro počelo”, o muzici, novinarstvu, marketingu, Čelziju, serijama i politici.
Ideju za Vaš prvi roman “A tako
je dobro počelo” dobili ste u metrou kada ste bili u
Berlinu. Hteli ste da napravite priču o čoveku koji je imao rokersku prošlost,
a onda je ušao u politiku. Zbog čega smatrate da ovaj roman, koga ste pisali
tri godine i to samo petkom uveče, podseća na triler?
Triler zato što ima sve uzbudljive sastojke koji su u rangu jednog trilera.
Nije to samo nešto što je komercijalno, jer u ovoj šumi informacija moraš da
imaš neku odrednicu kako bi se približio čitaocima. Meni su kritičari rekli da
je to triler. Oni su se bavili time u koji žanr da stave roman. Pa su ga
stavili u ljubavni , pa zatim i u dramu. Mogu da budem zadovoljan, jer sam ušao
u sva tri žanra. Meni se najviše sviđa triler, zato što volim da mi zvuči
filmski i zato što ima dinamiku. Roman ispunjava sve sastojke na meniju trilera.
Smrt oca, Čelzi za koji navijate
i medvedi, kao Vaše omiljene životinje, su autobiografski elementi u romanu.
Smatrate da će se mnogi prepoznati u ovoj priči. Kako, po Vaše, mišljenju, mogu
da se snađu ljudi u savremenom svetu gde vlada osećaj prezasićenosti u
sopstvenom postojanju?
Te stvari koje si navela, a to su smrt oca, Čelzi i medvedi, zaista jesu
autobiografski, ali sama ideja romana je meni kvrcnula kada sam radio nešto sa
čime nisam bio zadovoljan. To je kada sam radio u dnevnim novinama. U tom
momentu baš nisam bio zadovoljan, a ionako imam problem sa prezasićenjem. Mi
smo osvojili slobode u sedamdesetim i osamdesetim godinama i sada živimo u
nekoj fantastičnoj slobodi. Možemo da odemo sa pirsingom na kolegijum, možemo
da imamo muža umesto žene itd. Ono što nam je nekada crkva određivala, sada to
čine banke. One nam danas određuju život, svi smo pod kreditom i svi smo dužnici.
Onda sam ja hteo da napravim priču o tipu koji je sebe hteo da opravda. Hteo
sam da napravim Fausta u tranziciji. On je na neki način neshvaćen i prodao je
dušu. Kako bi se snašao u ovom svetu moraš da glumiš. I ja sam bio nekad u
svetu kome ne pripadam, ali sam pripadnost njemu prepisivao glumi i kamuflaži.
Vaš omiljeni fudbalski klub Čelzi
osnovan je u Zapadnom Londonu, tačnije u Fulamu, a jedini je londonski klub
koji je osvojio Ligu šampiona 2012. goidine. Od naših klubova navijate za OFK
Beograd. Koja je spona između ljubavi prema ova dva kluba?
To nije samo zbog plave i bele boje. Kod mene je to zbog Borote golmana
zbog koga sam na jednoj utakmici počeo da navijam za OFK Beograd. Pre nekoliko
godina, moj drug režiser Igor Stoimenov, rekao mi je da kada sam se opredelio
za Borotu da sam se opredlio za
rokenrol. On nije bio roker, ali je imao nešto buntovno u sebi. Kao što Džejms
Din nije bio roker, ali je u stvari to i bio. Tako da sam ja preko Borote
zavoleo OFK Beograd, pa je on onda prešao u Čelzi. Tada je krenuo pank. Odlazio
sam u London i pankeri su se skupljali u King’s roudu koji je ispod
Čelzijevog stadiona. U King’s roudu se nalazio butik SEX od Vivijen
Vestvud i tu je ona krenula sa modnom imperijom, a istovremeno njen tadašnji
dečko Malkom Meklaren je krenuo sa muzičkom industrijom i u tom butiku su
stvoreni Sex Pistolsi.
Završili ste mašinski fakultet, a
već dugi niz godina se bavite novinarstvom. Što je društvo siromašnije, mediji
su nemoćniji. Zbog čega danas u Srbiji strada sloboda mišljenja i izražavanja?
Sloboda mišljenja uvek strada i uvek je stradala. Ne postoji ovde neka
tradicija sa slobodom mišljenja. Svaki sistem je birao dostojnu enklavu gde je
dozvoljeno da se sistem opljuje. Ništa danas nije ekstremno slobodnije nego pre
deset godina. Mi živimo u jednoj večnoj cenzuri, bilo to politička ili
tajkunska. Oduvek je postojala cenzura. Mi ne možemo da se oslonimo na neki
neviđeni period slobode. I ono što je važno jeste da pošto novine nisu svoje,
tako ni novinari nikada ne mogu bisti samo svoji.
Svirali ste u pank bendu Urbana
gerila i u elektro grupi “Berliner Štrase“ početkom 80-tih i bili
ste prvi srpski novinar koji je dobio intervju od engleskog muzičara Morisija.
Odakle datira tolika ljubav prema muzici?
Od osnovne škole to datira. Muzika me privlači od detinjstva, od najranije
mladosti. Nisam bio starmali, ali sam se jako rano zainteresovao za rok. Posle
je tu bio i neki stariji komšija i njegova devojka. Uz njega sam sazreo, jer mi
je on davao knjige i muziku. Kupovao sam New Musical Express i sećam se da su
na poslednjoj strani bile rokenrol zvezde koje su govorile šta vole da čitaju i
da gledaju. Ja sam preko te sranice puno toga saznao. Zahvaljujući tim zvezdama
čitao sam Oskara Vajlda, Paklenu pomorandžu. Lovca u žitu, koji je svima bio
neki ideal. Zavoleo sam prvo da čitam, pa sam kasnije počeo i da pišem. U
drugom polugodištu trećeg razreda napisao sam najbolji rad iz srpskog, iako pre
toga nisam bio dobar u tom predmetu. Posle toga je krenulo to da pišem redovno
najbolje radove i to mi je bio znak da znam da pišem. Međutim, sve je počelo iz
muzike. Ona me je povezala i sa novinarstvom i sa književnošću i dan-danas to
traje.
Izjavili ste da pamtite intervjue
sa Nedom Arnerić, Zvezdanom Terzićem, Biljanom Srbljanović, odnosno sa svima
onima koji se mogu podvesti pod naziv “kulturna elita”. Zbog
čega ste na početku dugo bežali od novinarstva koje Vam je na kraju donelo
mnogo lepih stvari?
Novinarstvo se danas pretvorilo u svo ono u šta se ja nisam zaljubio. Ja
sam se zaljubio u novinarstvo sa dugačkim intervjuima. To me je privuklo toj
profesiji. Međutim, sada novinarstvo postaje brzo, kratko. Pamtim neke dobre
intervjue još iz 80-tih godina. Sadašnje novinarstvo mi postaje tabloidno, sve
je za jednokratnu upotrebu. Prema novinarstvu sam u svom romanu bio najgori.
Zato što sam ga sveo na jednu servilnu profesiju, profesiju koja ovde snabdeva
ili najniže ukuse ili najviše političke ciljeve. Ali naravno da novinarstvo
volim i imam profesionalnu deformaciju da kada odem u inostranstvo listam novine
iako ništa ne razumem. To se desilo u Maroku i Danskoj. Ne mogu sebe da
zamislim ni u jednoj drugoj profesiji.
Kao mali mnogo ste voleli da
slušate radio i Slobu Konjovića na radiju Studio B. Međutim od 1999. godine ne
slušate radio. Zbog čega na televiziji volite da gledate serije, a političke
emisije izbegavate?
Ne smem ni da priznam koliko sam samo meseci i godina potrošio gledajući
političke emisije u zemlji u kojoj se najmanje menjaju stvari, misleći na
društvenu realnost, pa i na političku. Imam grižu savesti, zato i ne gledam
političke emisije. Gledam jedino u onom smislu, jer mi to treba profesionalno,
jer moram da budem informisan zbog posla, jer ne mogu sebi da dozvolim taj
luksuz da ne znam šta se događa. Nisam znao da se ovde stvari sporo dešavaju i
da posle 5.oktobra nećemo dobiti ono što smo želeli. Ja ne spadam u tu grupu
razočaranih i apatičnih, ali moram da priznam da i jesam razočaran. Što se tiče
serija, njih baš volim. Sećam se da sam 90-tih gledao seriju Alo alo kada smo
bili u onakvoj krizi i depresiji, a ja sam je noću gledao i smejao sam se.
Serija ti daje neku vrstu zabave. One su postale ozbiljna stvar, prestigle su
film, u njima se dešavaju mnogo bitnije stvari nego na filmu. Mogu da pamtim
deset ključnih serija, a ne mogu da upamtim šta sam pre dve godine gledao na
Festu.
Rad u novinama puno Vam je
pomoglo kada ste pisali o politici u romanu. Hteli ste da spojite tajkune i
političke elite, kao i novinare tabloida. Šta predstavlja marketing pored
personifikacije naše stvarnosti?
Reklame su svuda, one prodaju stvari. Bile su i u socijalizmu. Marketing je
osnovna delatnost srpskih političkih elita još od Miloševića. Reklame nekada
ubeđuju da je belo crno. Nas su tako domaći političari večno ubeđivali. Mi smo
u vreme Miloševića imali platu tri marke, a uveravali su nas da živimo dobro.
Kao i sada, da imamo neki neviđeni napredak, a po svim statističim parametrima
mi imamo najmanji rast u regionu. Tako da sam ja već uhodan u slušanju tih
političkih advertajzing majstora.
Нема коментара:
Постави коментар