Vrednost
privatnosti u medijima
Privatnost u životu većine ljudi igra veoma važnu
ulogu, međutim, u novinarstvu je drugačija situacija. Rad medija ide u pravcu
otkrivanja, a ne prikrivanja. Pronaći ravnotežu između želje pojedinca za
privatnošću i interesa javnosti da se istina sazna veoma je mukotrpan put i
zahteva vreme i etičku potkovanost novinara.
Kad se narušava princip privatnosti, tada se
narušava i osećaj autonomnosti pojedinca i to novinari, koji su kao i drugi,
samo obični ljudi, moraju imati u vidu. Mediji i medijski radnici mogu zakonski
da odgovaraju ukoliko objave informacije koje prikazuju neku osobu u “lažnom svetlu”, kao i kada objavljuju istine i poluistine.
Klizav teren za novinare su nesreće i tragedije kada javnost ima interes da sazna
činjenice i detalje u vezi sa tim događajima. U tim situacijama novinar mora
biti vrlo oprezan. Objavljivanje fotografija polunage žrtve silovanja, otmice
ili ubistva može biti veoma degutantno, mada upravo takve sadržaje tabloidi
stavljaju na naslovne strane zarad većeg tiraža. U tim trenucima novinari ni ne
misle da time krše princip privatnosti žrtava i njihovih porodica. Pojavom
interneta granica onog što je dozvoljeno je pomerena više nego ikad, a vrednost
privatnih sadržaja veoma je bitna ne samo u štampanim medijima, već i u
elektronskim takođe. Međutim, javnost je veoma radoznala da sazna pojedinosti
iz života političara i poznatih ličnosti i zato novinari veoma često pređu
granicu i prekrše etičku normu koja nalaže da se princip privatnosti mora
poštovati. Rečenicom “narod ima pravo da zna” medijski radnici se često brane i koriste je kao argument kada preteraju u
svojim izveštavanjima i tekstovima. Oglašivači
su takođe ti koji narušavaju privatne živote pojedinaca.
Savremeno shvatanje privatnosti u Americi pojavilo
se još davne 1890. godine kada je objavljen članak u časopisu Harward Law Review. U tom tekstu dvojca
advokata Semjuel D. Voren i Luis D. Brande predložili su da se zakonski
priznaju prava pojedinca da ga ostave na miru. Oni su smatrali da građani treba
da dobiju novčanu odštetu, jer su bili žrtve novina koje su ugrozile njihovu
privatnost.
Mediji su ti koji bi trebalo da štite i da paze na
sadržaje koje plasiraju, međutim, to kod nas u Srbiji nije slučaj. Lični podaci
se olako postavljaju na društvene mreže i zato postoji veliki broj i krađe
identiteta i sajber kriminala. Krši se novinarska etika time što se kroz medije
plasiraju tekstovi i prilozi o osobama ne samo koje su poznate široj javnosti,
već i o onima koji su na neki način na margini zbog svoje rodne, etičke ili
seksualne pripadnosti. Po učestalosti kršenja to je na trećem mestu odmah posle
nepoštovanja istine u izveštavanju i nepoštovanja novinarske pažnje.
Zakon o javnom informisanju u našoj zemlji nalaže
da javna glasila pre objavljivanja informacija iz privatnog života moraju da
obezbede pristanak osobe da te infomacije dospu u javnost. Mediji po tom zakonu
mogu nešto objaviti bez pristanka ukoliko je ta osoba te informacije namenila
javnosti i ukoliko su te cinjenice važne i idu u interes ljudi da nešto više
saznaju.
Često se dešava da novinar ne obrati pažnju na
etički kodeks i piše o maloletnim licima i objavljuju informacije koje ne sme.
Izveštaji od lekara, socijalnih radnika, vaspitača koje direktno ili indirektno
upućuju na identitet maloletnika ne smeju biti objavljeni, jer bi time novinar
zloupotrebio njihovu dobronamernost ili neznanje.
Нема коментара:
Постави коментар